söndag 31 mars 2013

Owl Hall nominerad till pris

Förra läsåret använde jag en av Onestop English nya resurser: Owl Hall: En radio-rysare med blogg och lektionsresurser. Jag var lite orolig, för huvudpersonen var 13 och avsnitten lite korta och rösten barnslig, och sådant kan vara känsligt när man är 16 och börjat på gymnasiet. Men eleverna gick igång, och gillade dessutom att huvudpersonen "bloggade" och att det fanns extra material som gav läsningen ytterligare en dimension.

Handlingen är att Kara, hennes mamma och lillebror anländer till en hyrd stuga för att vila upp sig efter en turbulent tid. Där möter de den underlige grannen Howard och dennes ilskna hund som är de enda grannarna på mycket långt avstånd. Men snart börjar underliga saker hända: Vem kontaktar Kara på bloggen? Vem smyger utan för huset? Vad döljer Karas lillebror? Och vad har Karas mamma och Howard för förhållande? Ingenting är riktigt som det verkar, och en tragisk historia rullas upp.

Nu har Owl Hall nominerats till ett tjusigt pris, nämligen ELTons, som innovativ lärresurs. Välförtjänt, enligt min mening; Men Macmillan Education har varit föregångare på många sätt sedan mitten av 90-talet. De har många, många gratisresurser i form av utskrivbara lektionsplaneringar i flera nivåer, men den största resursen är prenumerationsservicen www.onestopenglish.com. Jag använder den fortfarande ofta, även om jag i stort sett gått över till att använda autentiskt och helt digitalt material. En hel del material är fritt, men tyvärr kan man bara lyssna på hela Owl Hall med prenumeration. Men den är väl värd pengarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar