måndag 13 februari 2012

Idag small det!

Startskottet för den bästa litteratur-wikin i världen, läromedlet alla elever slänger sig över: De eviga berättelsernas wiki.

Än ser den inte mycket ut för världen; faktum är att efter idag är den i kaos. Jag hittade nämligen en mycket hjälpsam lektionsplanering på wikispaces om hur man gör en wiki, och under 50 helt vilda minuter övades de mest basala handgreppen in. Det blev en övning i engelska, läsa instruktioner, tålamod och teknik.

Det är alltid lite lätt illamåendeframkallande att ställa sig framför klassen med en lektion som man 1: Inte själv skapat, 2: Inte förut testat, 3: Som är helt teknikbaserad och kan gå åt fullständigt fanders om en point ger upp. Men "min klass" är vana vid det här laget och de är oerhört roliga att jobba med. Det är aldrig tyst, det är sällan ordning, men det blir resultat!

Naturligtvis fick vi problem. Jag skickade ut lösenorden för ganska länge sedan och några hade raderat mejlet med aktiveringslänken. Som tur var hade jag sparat ett kalkylblad med alla användarnamn och lösenord. (Attans, insåg just att jag borde ha bett alla som bytte att skriva ner sina nya lösen!) Sedan funkade redigeringsverktyget inte alls för ca en tredjedel av klassen. Ganska snart insåg vi att den felande länken var en mycket gammal version av Firefox, men i Safari eller Chrome funkade det utmärkt.

Sedan var det naturligtvis en elev som missade punkt ett i instruktionen: Skapa en ny sida och döp den till ditt namn! Vilket fick till följd att eleven redigerade wikins första sida och raderade länkarna som jag lagt upp för övningen! Och då fick jag snabbt lära mig hur man återställer en sida till en tidigare version.

När eleverna under glam och gamman hjälpt varandra genom den två sidor långa övningen och skapat varsin undersida med inbäddad YouTube-film, dokument och sina favoriter i olika stil, fick de smaka på inspirationspaketet från NE.se och så kom vår eminenta skolbibliotekarie och presenterade två bokvagnar med litteratur om medeltiden, om dess berättare och verk från epoken. Efter att hon presenterat litteraturen svärmade ungdomarna kring vagnarna för att titta och bläddra. Nästa lektion ska de välja fördjupningsområde och skapa en projektplan, bestämma dokumentationssätt och börja jobba på allvar. Varje elev ska lägga upp ett arbete per epok och aktivt granska och förbättra någon annans arbete. Dessutom ska de träna på och svara rätt på ett antal quiz-frågor på Yacapaca, typ de här:



- När ska det vara färdigt? frågade Maria (som vanligt).
- Ja, någon gång 2015. Eller så... Kanske. Vi får väl se hur det går, svarade jag.
Om någon månad kopplar jag på älvorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar