torsdag 10 november 2011

Digitala prov

Något som få lärare gillar är att rätta prov, och ni har ju hört mig besjunga Yacapaca delvis av den anledningen. Idag fick jag tips av en kollega om en ny svensk sida, www.digitalaprov.se, som verkar mycket lovande.




Precis som Yacapaca erbjuder den en gratis, kollaborativ tjänst för lärare att samla prov och elevresultat och byggs genom samarbete lärare emellan. Ju fler som bidrar med provfrågor, ju mer växer användbarheten.

En första titt ger ett gott intryck. Gränssnittet är dock inte i min smak, men tilltalar nog många, mindre flamboyanta än mig. Yacapacas lekfullhet finns inte, utan det här är ett seriöst verktyg - praktiskt för lärare och elever, men utan krusiduller. Funktionerna kan jag ännu inte säga något om, men det finns en hel del att utforska.

Jag gillar idén om att man kan plocka provfrågor från alla och inte är begränsad till en särskild grupp. Kvaliteten på frågorna beror ju på dem som lägger in dem...

Värt att fortsätta utforska i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar