lördag 2 april 2011

Projektarbetsidéer!

Jag bara måste tipsa om window farming! Jag blev oerhört inspirerad av den här lilla filmen:



Mer info finns på www.windowfarms.org

Hur kopplar jag det då till IT och skola?

Jo, beroende på åldersgrupp, ämne eller program så startar man sin fönsterfarm, dokumenterar och bloggar om framsteg och bakslag. Ett strålande sätt att jobba långsiktigt i projekt och odla även under vintern.
Barn i grundskolans tidigare åldrar ÄLSKAR när det växer och att bygga och fnula, och kan odla för att få förståelse för fotosyntes, växters livscykel, men även hemkunskap.

Barn i grundskolans senare år likaså, men här kan man lägga ännu större fokus på mekanisk design och teknik, projektdokumentation och projektmetod. Och hemkunskap: Att faktiskt odla för att äta!
På gymnasiet ser jag direkta kopplingar till flera ämnen och många program: Just projektmetod och dokumentation är universellt även på de yrkesförberedande programmen som ett led i att man önskar att eleverna växer i sitt entreprenöriella tänkande. I naturkunskap och biologi är kopplingen glasklar, men även Restaurang- och livsmedelsämnena finns det plats för fönsterfarmar, på samhällsprogrammet kan man diskutera hållbar utveckling och räkna på samhällsvinsterna, och titta på vilka grödor som skulle vara mest ekonomiskt - vad vet jag! Men vi har många fönster i våra skolor!

Nu ska jag ta och skriva ut instruktionerna och se om jag kan få någon ordning på odlingen i mitt köksfönster!

1 kommentar:

  1. I naturkunskap och biologi är kopplingen glasklar, men även Restaurang- och livsmedelsämnena finns det plats för fönsterfarmar,

    SvaraRadera