lördag 9 april 2011

Libers e-läromedel

Liber samarbetar med Espresso Education, ett engelskt e-läromedelsförlag. Det märks på utbudet; Materialet för F-6 är väl utarbetat och mycket tilltalande med enkla illustrationer och glada färger. Det väcker nyfikenhet, och i demosnuttarna hittar jag både klickaochdra-övningar, fyll i, röst, video- och foto-illustrationer. Även om materialet är engelskt, verkar det väl anpassat till svenska läroplanen och täcker de flesta av grundskolans ämnen. Se ett par lärare som berättar om varför de använder Espresso här.

Läromedlet kostar 97 kr/användare och år och är tillgängligt för eleverna från skolan. Däremot ingår gratis läraraccess från hemmet. Man erbjuder gratis demonstration för skolor och visar även materialet på den läromedelsutställning som GR-Media, göteborgsregionens gemensamma AV-central dit även Falkenberg är anslutet, har i sina lokaler.

Smakprov på materialet hittar du här.

Man är dock inte lika generös med smakprov på materialet för grundskolans senare år eller materialet för gymnasiet. Glosmaskinen, som var ganska unik när den om för ca 10 år sedan finns fortfarande kvar, och har inte utvecklats. Den är lika enkel som Bonniers, men med den extra funktionen att du kan blanda från vilket språk du ska översätta orden.

Libers plus-webbar presenteras genom små video-filmer. Man kan beställa utvärderingsabonnemang, vilket jag gjorde i början av veckan, men har ännu inte fått något svar från Liber. Jag tittar på ett par av demonstrationsvideorna och får inget lysande intryck precis. Jag vet att jag inte ska recensera reklamfilmen, men SNÄLLA! Uppläsaren låter som en talsyntes, och ibland undrar jag om man inte använt Google-translate bitvis, för meningsbyggnaden verkar ibland inte hänga ihop!

Plus-webbarna kompletterar de tryckta böckerna. Från filmerna ser jag att layouten är väldigt ren, men också ganska tråkig. För Blueprint-böckerna verkar materialet bestå av sådant material som förut skickats med på CD-rom-skiva med vissa läroböcker. Det talas om möjligheten för läraren att individualisera, men om den möjligheten innebär att man faktiskt rent fysiskt i resultatuppföljningsmodulen kan tilldela eleven de övningar som man ser att eleven behöver träna på, eller om det är att man ger en muntlig rekommendation kan jag inte avgöra. Det jag gillar är just resultatuppföljningsmöjligheten, där jag som lärare kan se vilka övningar varje elev gjort och det resultat den har fått. (Men det verkar inte lika snyggt och utförligt som in Yacapaca!)

Se en demovideo här.

Naturligtvis tillför de här pluswebbarna möjligheter för eleverna att lyckas bättre och ta mer ansvar för sin inlärning, men jag har svårt att se hur de bidrar till ett mer lustfyllt lärande, och jag ser inte framför mig att eleverna skulle slänga sig över datorn för att göra läxan. Svenska Etc. är ingen bok som direkt tilltalat mig, men jag tror att den får ett definitivt mervärde med Pluswebben. Blue Print är ingen favoritbok från början (jag låg i polimik med förlaget om faktainnehållet inför den andra upplagan) och jag kommer inte att börja använda den pga av pluswebben. Dock ska jag definitivt prata för den till de lärare som uppskattar boken, beroende på vad prisläget är.

Från den lilla information om pris och villkor jag hittar drar jag slutsatsen att ett abonnemang på 12 månader kostar ca 100 kr per individ. Böckerna kostar ca 300-400 kr, men de kan naturligtvis återanvändas mååååånga gånger.

Det är naturligtvis svårt att göra en heltäckande recension utan att ha prövat själv, men snälla Liber; när ni har ett så fint exempel att lära av som Espresso, varför inte dra nytta av de erfarenheterna när ni utvecklar eget? Även ungdomar och och vuxna behöver lite färg, lek och liv i sin tillvaro! (Hett tips: Mina elever älskar det lilla faktum att de får poäng för varje övning de gör i Yacapaca, vilket gör att de kan "köpa" fåniga avatarer. De är mellan 16 och 20.)

1 kommentar:

  1. Den är lika enkel som Bonniers, men med den extra funktionen att du kan blanda från vilket språk du ska översätta orden.

    SvaraRadera