söndag 10 april 2011

Har du boken har du webben - Studentlitteratur

Studentlitteratur var mycket hjälpsamma när jag tidigt i höstas kontaktade dem, eftersom de cd-rom-skivor som vi hade till våra Progress Gold helt plötsligt blev "fel" när vi fick MacBookar. Samtidigt flaggade de för att materialet snart skulle komma på webben. Och det har det.

Jag gillar Progress Golds cd-rom: Stilrent, funktionellt och varierat. När man väl visat eleverna vilken nytta de har av materialet jobbar de med det relativt självständigt, men de behöver puttas på, och de jobbar hellre med andra saker - tyvärr.

Efter att ha botaniserat i demo-versionsbokhyllan på hemsidan konstaterar jag att det verkar som om alla Studentlitteraturs webbar följer ungefär samma formula. Det som skiljer dem åt är typen av illustrationer. Det är inte speciellt nyskapande eller underhållande, men praktiskt och lärorikt.

Att det digitala materialet ligger på nätet är både en fördel och en nackdel: Det är plattformsoberoende och åtkomligt när som helst, men har man ingen uppkoppling så har man ingen nytta av det. Jag skulle gärna velat haft en nedladdningsbar version; ett off-line-läge.

Dessutom skulle jag gärna önska lite mer lekfullhet, lite mera morot. Materialet Magic (engelska för grundskolan) innehåller någon sorts spel, ser jag på demofilmen. Varför inte integrera fler spelfunktioner i materialet även för äldre? Jag kan se framför mig ett mycket spännande spel som komplement till de fallstudier som finns att läsa i sjukvårdsteori och ekonomiböckerna. Kanske en liknande uppföljningsmöjlighet som Yacapaca eller Liber, så läraren kan följa elevernas arbete...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar