tisdag 22 mars 2011

Insamling av omdömen är ett jäkla jobb...

Vi har många fina system på vår skola: Eleverna registreras och gruppindelas i ProCapita, schemat läggs och frånvaro förs i Skola24, vår hemsida skapas genom SiteVision och vi kommunicerar via FirstClass. De här systemen pratar sådär med varandra. Som tur är pratar i alla fall ProCapita och Skola24 ungefär samma språk, och överföringarna där i mellan funkar oftast bra.

Vi har ingen lärplattform. Sådana hade man inte -94 när skolan datoriserades på allvar. Komvux har en; ItsLearning, som de använt främst för distanskurser. Vissa av lärarna som jobbar på ungdomsgymnasiet också använder den även där, för sina egna grupper. Många vill ha en även på ungdomsskolan, och man har bland annat pratat om att införa Unikum, som man använder på kommunens hemsidor även här.

Jag som har barn på grundskolan har erfarenhet från både SchoolSoft och Unikum och tycker att det är jättesmidigt att ha alla lärares omdömen om mina barn samlade på en webb-sida. Dock vet jag att grundskolelärarna tycker att det är lagom roligt att sitta och fylla i alla dessa omdömen. Det är inte alltid det funkar så smidigt om gruppen består av elever från flera klasser.

Jag vet inte hur många grupper de har på våra grundskolor. Men de har mellan 250 och 450 elever. Vi har 1500 elever. Våra elever läser 5-6 ämnen om året, minst hälften av dem läser de i grupper som inte är deras klass. Det gör ca 4000 grupper varje läsår.

Problemet med lärplattformar är att de inte alltid är kompartibla med andra system. Vissa lärplattformsframställare vill gärna att man ska köpa deras registreringstjänster och schemaläggningsprogram, och därför pratar deras lärplattformar bara med dessa. Unikum pratar t ex inte med Skola24, vilket skulle innebära att någon skulle behöva lägga in alla dessa 4000 grupper för hand. Det brukar innebära elevhandledaren. Så är det i alla fall på ett av barnens skolor. Den skolan har som tur är bara 90 elever.

Nu är det snart utvecklingssamtal. Eftersom vi inte har någon lärplattform så brukar kutym vara att man mejlar sina kollegor med en trevlig förfrågan om omdömen om sina elever. Då det är ca 30 olika lärare som undervisar ca 30 elever i en vanlig samhällsklass är man väldigt tacksam över att man kan skicka gruppmejl. Dock innebär det (i bästa fall) att man får in omdömen i olika former och format från nästan 30 olika personer. Någon har gjort färgkodade tabeller i kalkylblad, någon skriver långa paragrafer om varje elev, någon skriver på en liten lapp, någon vill hellre ta det muntligt över kopiatorn, någon skriver bara OK eller inget alls på elever som är OK och bara en mening om dem som det inte går så bra för. För på gymnasiet sätter vi ju betyg, och varje lärare ska ha betygssamtal med sin elev, så omdömen upplevs ibland som "extra". (Jag vet att detta låter främmande för grundskolevänner, men vi har ett lite annat regelverk kring detta...)

Vilket fall som helst så blir det ett jäkla jobb att sammanställa alla dessa omdömen till något som eleven och jag har nytta av i ett samtal, och för att man ska kunna visa upp något för elevens målsman. Men nu har jag nog kommit på lösningen!

Jag gjorde en mall för ett Google-formulär. Sedan kopierade jag formuläret 27 gånger och kopplade det till personliga kalkylblad för varje elev. Sedan kopierade jag klasslistan i ett mejl och länkade varje elevs namn till formuläret på nätet. På så sätt hoppas jag få in alla omdömen om varje elev i ett kalkylblad, bara gällande den eleven. Det kalkylbladet kan jag skicka till eleven före samtalet, så att vi kan diskutera annat än resultat, eller bara de resultat som behöver diskuteras.

Var det jobbigt? Ja, lite. För jag gjorde fel första gången och tappade en halvtimmes jobb. Allt som allt tog det 2 timmar. Jag har dock räknat ut att jag kommer att ha 5 utvecklingssamtal med de här eleverna, och jag kan återanvända både formuläret och mejlet med länkarna de nästa fyra gångerna, vilket gör att det trots allt bara är ca 30 min förberedelse inför varje utvecklingssamtal. Det är, om det fungerar, betydligt mindre än vad jag brukar lägga.

Mallen finns bland Googles mallar på nätet. Den fick av en olyckshändelse namnet "Elevens namn här" men den har en beskrivning. Det var den enda omdömesblanketten där, upptäckte jag. Kanske är inte behovet så stort. Men slit den med hälsan och ändra efter behov. (T ex kommer den att behöva det nya betygssystemet). Jag återkommer med information om hur den funkade. Om den funkar...

1 kommentar:

  1. Någon har gjort färgkodade tabeller i kalkylblad, någon skriver långa paragrafer om varje elev, någon skriver på en liten lapp, någon vill hellre ta det muntligt över kopiatorn.

    SvaraRadera