torsdag 27 januari 2011

Spela spel

Eftersom jag är hemma och VABar och pannan som ska klappas för närvarande inte vill klappas för den sover, passade jag på att göra lite sån't där som annars inte hinns med. Som att spela spel.


For Crown or Colony? är ett gratis spel, som strömmas på nätet. Spelet, vars produktion finansierat av amerikanska CPB (Corporation for Public Broadcasting) och den National Endowment for the Humanities, utspelar sig i Boston under den oroliga tiden strax före the Boston Tea Party. Man följer den 14-årige Nathaniels väg från småbruket som inte kan försörja fler än den äldsta sonen, till en lärlingsplats som tryckare i Boston. Där spelar man sig igenom Nathaniels kontakter med patrioter och kolonisatörer och är som springschas mitt i händelsernas centrum; springer ärenden åt Paul Revere, bevittnar Boston Massakern, deltar i den tysta protest marschen.

Genom att välja mellan olika svarsalternativ kan man bli olika behandlad. Den här gången valde jag att hålla mig ganska neutral och inte provocera vare sig rödrockar eller patrioter, och jag var artig och en god lärling. Till slut var jag dock ändå tvungen att välja sida, och fick veta min framtid och de historiska händelser som ledde till USAs självständighet genom en avslutande animerad film.

Spåket, amerikansk engelska, med små inslag av andra accenter, är lätt, och vissa nyckelord ska jag samla för ett tilläggsspel som låses upp när jag spelat färdigt hela spelet. Det känns inte barnsligt, trots att spelet säkert är tänkt till en något yngre publik än gymnasieungdomar, och jag tror att de flesta A-kursare förstår det mesta. Dialogen består till största delen av intalade repliker som man svarar på genom att välja kortare skriftliga alternativ, men en del av dialogen i sidospåren är helt skriftlig. Förmodligen skulle duktiga högstadieelever klara spelet också, speciellt om de spelade tillsammans två och två, med lärarens stöd i klassrummet. Kanske skulle man även kunna spela i grupp kring en SMART-board eller visa spelet på projektor och tillsammans diskutera alternativen. Risken är att det blir för segt i större grupp... Här kan du se en film om hur elever och lärare uppfattar spelet


Man kan också spela en frågesport på tid, med frågor om amerikanska revolutionen, men också som de hårda livsvillkoren för kolonialisterna. Här möter man statistisk om hur många bönder det behövdes för att försörja 10 personer, varför man nästan uteslutande drack alkoholhaltiga drycker, hur stor barnadödligheten var, men också fakta om olika historiska personer. Tacksamt nog pausas tiden när man svarat, så man har tid att läsa den extra informationen! Mitt resultat blev ... sådär... Får nog borsta upp mina kunskaper :)

 Jag ska pröva vad som händer om jag tar en mer aggressiv approach. Jag gillar det skarpt, och hoppas verkligen att man håller vad man utfäst och släpper ytterligare en del den här våren och en nästa år!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar