torsdag 21 oktober 2010

Äntligen ett MindMapping-program jag kan använda!

Jag har gjort en del försök att mind-mappa min tillvaro, eftersom jag inte alltid är en linjär tänkare, och gillar mind-mapping som redskap i brainstorming-fasen av grupparbeten och projekt, men sedan jag blev digital har det mest blivit linjära anteckningar i alla fall. Jag provade FreeMind, men begrep mig aldrig på det. Men MindNode är så enkelt - verkligen bara att klicka och skriva!

MindNode finns i tre versioner: MindNode för Touch (Iphone och IPad), MindNode Pro och MindNode Freeware. I Pro-versionen kan man infoga bilder och hyperlänkar, medan freeware-versionen är basic. Man  klickar, skriver det man vill skriva, klickar för en ny bubbla och så vidare. Man kan byta färg på linje och bakgrund och göra bubblorna större och mindre. Det är snabbt och det är smidigt, och mindmappen växer så långt man behöver. Bubblorna flyttas lätt och mindmappen redigeras smidigt, kan sparas i olika bildformat eller skrivas ut.

Agnes, min elev som tipsade mig om programmet, hade hittat det "på någon blogg" och skickade mig länken till hemsidan. Det tog sekunder att ladda hem och sekunder att installera. Jag kommer att tänka lite mindre linjärt i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar