söndag 26 september 2010

Därför ska alla lärare ha en smart phone

Det kommer att ta ett tag innan alla elever har varsin dator. Inte ens alla lärare har ju varsin dator! Det är fortfarande så på många håll, särskilt i de lägre åldrarna, att flera lärare delar på en skruttig stationär dator i ett trångt lärarrum. Kanske är alternativet en smart phone?

Genom telefonen kan man sköta mailkorrespondens, frånvarorapportering, göra anteckningar och dokumentera elevernas arbete. Om man har rätt appar. För än så har inte tillverkarna av programmen hängt med. Open Text, som har sålt sitt First Class till många, många skolor världen över, har en app för Iphone, som fungerar utmärkt, men tänker i dagsläget inte släppa någon heltäckande app med mail och kalender till Android! Inte heller Skola24 fungerar i Android, eftersom de begränsar sig till IE och Firefox som browsers.

Det är inte alltid datorn är så praktisk. Ibland är man på springande fot i studiehallen, i biblioteket eller ute på studiebesök. I bland är man bara i andra änden av klassrummet när man vill kolla upp ett ord, eller slå upp något. Fram med telefonen, och med några få klick så har man svaret i sin hand, bokstavligt talat. Med min HTC Desire har jag fri surf på skolans nätverk och ständig tillgång till min Google-kalender. I den har jag lagt upp mitt schema och jag har gjort mina planeringar direkt i händelserna, och kan ha anteckningarna om sidnummer i boken och olika aktiviteter i handen hela tiden. Nordstedts engelska ordbok funkar super, och Wikipedia svarar på allt, jag kan fotografera tavlan för att komma ihåg vad jag skrivit och spela in mig själv, eller mina elever när vi pratar, både med video eller bara ljud. Om jag har datorn med mig och skolans nätverk går ner (vilket händer ibland) kan jag göra telefonen till WiFi hot spot och eleverna och jag kan fortfarande surfa efter information.

Eleverna börjar fatta att telefonen inte bara är en SMS-maskin och kommunikationsapparat, utan också ett bra verktyg för att göra anteckningar i, och för att organisera studierna. De fotograferar material och böcker för att hitta dem igen, de spelar in uttalet på glosor, de slår upp och dokumenterar. Man behöver bara tala om för dem att möjligheten finns. Skolorna hade haft mycket att vinna på att ge sina lärare en arbetstelefon och visa dem möjligheterna - ur flera synpunkter. Inte minst säkerhetsaspekten, men det är en annan historia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar